Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 28 oktober 2010

Dis över Stocksjön

Efter en regnig natt, har vädret blivit bättre, rena sommaren, vad göra då? Naturligtvis en vandring.
Skuleskogen hägrar, har snart bekantat mig med allt inne på skogen, en sträcka dock kvar.
Entré Norr och upp mot Tjärtunnberget, det blev en tung klättring upp men den mödan var det värt, vilken utsikt.
Nuddar Bergstjärn på den norra sidan, för att sedan söka mig till stigen som går från Ytterbölen till Skrattabborrtjärn.
Följer stigen till Skäftesdalen, får en i mitt tycke fantastisk bild av bäcken som rinner fram i dalen och har Åksjön som sin moder.
Bortom bäcken viker jag av med kurs mot Stocksjön.
Stocksjön isbelagd, men värmen har gjort att det är vatten på isen som dunstar, ett lätt dis breder ut sig över tjärnen.
Vackert när solen bryter igenom diset och kastar solkatter i reflex från is och vatten.
Följer utloppsbäcken ned till där den flyter ihop med bäcken från Åksjön, den bäcken blir nu Skravelbäcken.
Fortsätter att följa bäcken, landskapet oländigt, tur att det finns viltstigar här och var det blir att skifta mellan olika stigar, beroende av hur viltet gått.
Kommer så småningom fram till leden, från Entré Norr och upp till Slåttdalsskrevan, framkomligheten blir nu bättre, men det gäller att hålla tungan rätt i mun, otroligt halt på stenar och trädrötter.
Vilken härlig strapats rik runda det blev, visst är vi lyckligt lottade, som har sådana utflyktsmål inom vår kommun.
Rekommenderas, gå på sidan av leden, om Du kan, det är där äventyret väntar,


Så gick min vandring





Påbörjat svartbygge






Vilken utsikt, Bjästa i fjärran, mot norr




Hummelvik och Stranna



Utsikt.




Bergstjärn isbelagd





Åksjöbäcken, visst är det tjusigt





Dis över Stocksjön




Solkatter över Stocksjön





Isfläckar på berget, det gäller att se upp så man inte drattar.




Skravelbäcken














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång