Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



söndag 24 oktober 2010

Täckstjärn

Strålande höstdag, solen flödar från en molnfri himmel, måste bara ut på en vandring.
Vart skall jag ställa kosan? Täckstjärn, inne på Bales naturreservat, dit har jag aldrig varit, varför inte en tur dit så här på höstkanten.
Start, Hålviken, följer stigen mot Balestjärn,typ transportsträcka, där stigen svänger upp mot Täcksklinten, viker jag av och börjar klättring upp för berg, kurs mot Täckstjärn.
Två tjädertuppar, lyfter tungt när jag kommit en bit upp, annars inte ett liv allt tyst och stilla. Har träffat några svamp sökare efter stigen, det har varit allt.
Börjar nedstigningen mot tjärnen, efter att ha nått toppen, i dalgången ned mot tjärnen, har en älg nyligen passerat, spåren helt färska. Några Järpar flyger upp och seglar iväg en bit bort.
Så är jag då framme vid tjärnen, en cirkelrund isbelagd liten tjärn, ligger djup ned mellan bergen.
Nu är det tid för tillbaka väg, svänger norrut för att kunna ta stigen tillbaka, räknar med att komma fram till stigen i närheten av uppfarten mot Täcksklippen, visst så blev det.
Vänder kosan hemåt, svamplockarna är kvar på samma ställe, måste ha varit gynnsamt där.
Det blev en fin runda mycket klättring i berg, men så är ju vår Höga kust.

Inritat ungefärlig vandring.



Här bor småfolket, vättarna, säkert en fin boplats.


Solen bryter igenom den täta granskogen, färgar björnmossan grön


Täckstjärn helt isbelagd, där den ligger nedbäddad mellan bergen.


Utsikt mot Köpman holmen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång