Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 16 oktober 2010

Okända marker

Det lider allt mer mot vinter, de första snöflingorna har fallit, men det bör väl ändå dröja ett tag innan snön kommer på allvar.
Det är en fin dag, har varit - grader under natten, solen skiner och den kraftiga vind vi haft några dagar har lugnat ned sig.
Älgjakts tider, älgjakten är på gång igen, vilket gör att man vill tänka sig för innan man ger sig ut på skogsvandring.
Skuleskogen bör ju vara fri från jägare, så det får bli en tur dit, dessutom en eftermiddags tur, jägarna är ju morgon människor.
Startar mitt uppe på skogen vid infarten Entré Väst, söker mig upp mot baksidan Lill Ruten, socker toppen där vid gränsen mot Vibyggerå-Berg, dalgången upp mellan Lill Ruten och Ruten.
Kommer in i något som verkar som gamla ruiner av bebyggelse, kan det vara Bölesbodarna, nuddar ett hygge och vad då, ett älgtorn med en älgjägare som spanar in mig där jag kryssar fram efter hyggeskanten.
Jag som trodde jag var ensam på skogen.
Rutstjärn, finns en Rutstjärn till inne på Nationalparken, liksom det finns såväl Lill Ruten som Nylandsruten, mycke ruten.
Detta är marker jag aldrig varit på, spännande att söka sig fram på helt okänd mark.
Passerar Rutstjärn och börjar klättring upp mot Ruten, lite mödosam men väl värd arbetsinsatsen.
En hänförande utsikt sedan man väl kommit upp, ut över Dalsjön och skärgården långt i fjärran, helt fantastiskt.
Fortsätter min vandring, nu med kurs mot Dalstjärn, håller lite åt väster så jag får syn på tjärnen från ett kalhygge jag passerar.
Dalstjärnen helt isbelagd, har tydligen varit ganska kallt i dalgången upp från Dalsjön där tjärnen ligger.
Rundar tjärnen och sedan ned på skogsbilväg, nere vid sjön, följer sedan väg tillbaka till utgångspunkt.
Sökte mig till Skuleskogen, för att inte äventyra för älgjägare, men där har tydligen varit fullt drag inne på skogarna runt Dalsjön.
Möter en bil efter vägen, en bil med släpkärra och en död älg på kärran.
Skönt ändå, då har inte jag varit till besvär och förstört jakten.
Jag har faktiskt sett lite vilt på min vandring, det har varit såväl Järpe som Tjäder där jag sökt mig fram.
En härlig dag att lägga till i minnesbanken.

Kartbild över min vandring.



Rutstjärn



Utsikt från Ruten, Dalsjön och skärgården, Mjältön nära rakt öster



Mera från Ruten, skärgården rakt åt öster.



Dalstjärn isbelagd



Dalsjön



Konstverk, infarten Entré Väst.








1 kommentar:

  1. Jag ser att Du har designat om Din blogg. Det blev riktigt snyggt.
    Fina bilder från skogsvandringen också som vanligt.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång