Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 21 oktober 2010

"Annersia" av skogen

Ännu en fin höstdag, har varit flera - grader under natten, nu flödar solen och den ger faktiskt lite värme ifrån sig.
Skuleskogen har varit ett utflyktsmål, hela sommaren, men Skuleskogen är ju mer än Nationalparken, vi har ju “annersia” bort mot Ödstjärn och markerna in på Ödensfjäll.
Startar en vandring vid Ödstjärn, med kurs mot Björkåbäck.( I min ungdom, senare hälften av 1940- talet, fanns här en stig från Björkåbäck till Ödensfäbodar. Vi var några grabbar som högg resved norrsidan Ödstjärn och övernattade i Ödens fäbodar och då gick vi den stigen, efter att vi cyklat från Bräcke till Björkåbäck.)
Vandrar tvärs över skogen, förbi djupmyran och fram till Pålsjöbäcken, följer en skogsbilväg upp efter Pålsjöbäcken, för att så småningom vika av upp mot Rödtjärn. (Rödtjärn, ett nostalgiskt minne från barn och ungdomsåren, när man först fick följa far på mete av småöring i tjärnen, en upplevelse, senare, när man vuxit till sig lite, flera minnesvärda ensam metarturer dit.)
Fortsätter förbi tjärnen, håller norrsluttningen Pikberget, upp till Pålsjön, svänger upp förbi södra ut löpan på berget och fram till Flärken.
Från Flärken, korrigerar jag min kurs för att ta gen direkt mot bilen och Ödsstjärn, hamnar dock i gamla hyggesrensningar, nästan oframkomliga, svårt hålla kurs, rundar berg och hamnar några hundratal meter höger Ödensfäbodar.
Har nu skogsbilväg att vandra så resterande sträcka blir lätt framkomlig.
Rundan blev drygare än beräknat, inte så sevärd inga finare blickfång, ändå en skön vandring med nostalgisk tillbakablick.

Ungefärlig sträckning av min vandring.




Vacker skogsbilväg



Utloppsbäcken Rödtjärn



Flärken, isbelagd.


Mossa på marken i gammalskogen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång