Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 30 september 2010

Att bestiga Hästen



Kartan visar hur jag ungefärligt vandrat.


Vilket underbart väder det är, strålande sol, nästan ingen vind, visst man måste ut på en vandring.
Det är över året sedan Bäverdammarna i Hästtjärn bäcken besöktes, det bör väl bli en passande utflykt att kolla hur där är.
Parkerar bilen, vid vägs slut, väster Näsbodarna uppe på berget.
Vandrar ned mot Hästtjärn, genom gammal orörd skog, följer sedan bäcken ner till där dammarna börjar.








Hästen i bakgrunden




Allt är sig likt, det syns att det finns Bäver kvar, dammarna har underhållits, gjorts större, vattnet breder ut sig allt mer, snart en enda stor tjärn.





Den stora dammen







Utvidgar min vandring, varför inte bestiga Hästen.
Tar ut kurs, mot berget, men av någon anledning kommer jag snett och hamnar så småningom på baksidan berget.
Ingen skada skedd, vandringen blev lite längre bara, kämpar mig upp på berget från den västra sidan, jobbigt, skönt att pusta ut på toppen, äta ett äpple dricka medhavt vatten, beundra utsikten.
Rakt västerut, ser man Stor Degersjöns mäktiga vattenspegel, långt ner i djupet Hästtjärn och långt åt öster kan man skönja en glimt av Långnässjön.
Övrigt, skog och återigen skog och så myrmarker förståss.


Stor Degersjön





Hästtjärn där nere





Långnässjön i fjärran





Tillbaka vägen nästan värre klättring, än upp, klättra nedåt är ingen lätt uppgift.
Trots att jag irrat lite på, så att säga, sidan om dyker Hästtjärn och bäcken upp, där jag tänkt mig, sen är det bara berget upp till bilen.
Det blev en skön vandring, trots att jag gått där jag inte visste var jag var, men än sen.



Motsolsbilder från Tretjärnarna.







1 kommentar:

  1. Underbara bilder.
    Du vet ju att tjärnan är min passion...har nog bott i nån liten "köje" vid nån tjärn i mitt tidigare liv..

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång