Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 16 september 2010

20000 år sedan

Det är gråväder ute, väntar på något litet uppehåll för en liten promenad.
Under tiden en liten reflektion.

Under mina vandringar på Skuleskogen har jag ibland tänkt, hur såg här ut för lång tid tillbaka.

Roade mig med att markera på karta, hur högt vattnet stod över delar av skogen för si så där 20000 år sedan. Med en landhöjning av en meter per 100 år.

Det ljusare blå markerar dagens kustlinje, det mörkare var kustlinjen gick för 20000 år sedan.

Den högsta kustlinjen har varit 283,5 meter över den nuvarande, den in ritade 200 meter över.

När kustlinjen var som högst, stod nästan hela skuleskogen under vatten, bara några små uppstickande öar här och var.

Nylandsruten, Högsvedjeberget, Ett par små öar vid Norrsvedjebodarna, två toppar vid Storhornvattna, Långtjärnshällorna och en liten topp vid Slåttdalsberget.
Helt klart nästan hela skogen låg under vatten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång