Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 20 september 2010

Brittsommar


Min vandring


Vy över Kälaviken




Leden efter stranden




Nytt, rena autostradan.




Skärgården från Slåttdalsberget





Skataudden, Strängöarna, Älgön och Balesudden i fjärran.
Ulvöarna


Mjältön




Tärnättsjön och skärgården bortom





Utsikt från min fika plats





Stocksjön





Skrattabborrtjärn





Det lilla fallet Ävdalsbäcken.





Bäverdammen, Ävdalsbäcken



Vädret har varit skiftande ett längre tag, regn och skurar flera dagar, helt apropå en Brittsommardag.
Har funderat länge på att göra en vandring in på Skuleskogen, och då från Entré syd, innan hösten kommer på alvar.
Så en dag som lockar till utflykt, strålande sol, nästan vindstilla och en passande temperatur.
Start i Käl vandrar leden ner mot Kälaviken, förbi det nya Entré syd inunder Mobergets sluttning.
Följer stranden, leden, bort till Långråbäcken där leden mot Slåttdalsskrevan tar vid.
Leden upp är nu planerad och spångad en lång sträcka, lättgången på den delen.
Svänger upp mot Slåttdalen, nu blir det strax besvärligare vandring, leden stenig och svårvandrad.
Stora klapperstensfält vid sidan av stigen, upp mot skrevan.
Vid början av utlöparen, till Slåttdalsberget, en avstickare upp mot berget, viker in på den leden väntar mig härlig utsikt uppe från berget.
Leden följer berget hela vägen upp mot skrevan, utsikten underbar, hela skärgården breder ut sig ut över havet, Mjältön, Ulvöarna ja man kan skåda hur långt som helst.
Mot väster breder hela skogen ut sig, berg och skog så långt ögat kan nå, underbart.
Uppe vid skrevan, klättring ned, skriver några rader i gästbok, viker upp mot bergknallen väster om skrevan, tar en liten vilopaus, äter ett äpple dricker vatten njuter av en vidunderlig vy, ner över Tärnättvattnet och skärgården bortom.
Ett pass ner mot, som jag tänkt Stocksjön, men missar och går för långt, hamnar nästan vid Åksjöbäcken, kantareller, blir det tråkningar igen?
Korrigerar min kurs, korsar ett berg och hamnar efter ett tag på en knalle norr om Stocksjön, med Skäftesdalen och Skäftedalsberget i blickpunkten.
Solen strålar från en molnfri himmel, tycker att jag kan ta en paus igen och dricka mitt medhavda kaffe, utsikten skön även härifrån, njuter av såväl kaffe, sol och utsikt.
Stocksjön ligger nu rakt i söder, svänger ned mot stranden, rundar sjön till höger och tar ett brant pass upp mot Skrattabborrtjärn, följer en brant bergvägg, en tydlig viltstig markerar var det är lättast att ta sig fram.
Tanken har varit att ta mig till stugan vid tjärnen, men jag svänger södra sidan, mot Stampberget, och in på leden som går från Fjällävsdalen bort mot Slåttdalen.
Är nu inne på leden till stugan vid Skrattabborrtjärn, följer den ned efter Fjällävdalsbäcken, ned mot parkeringen i Käl.
Mossabergets mäktiga stenmassiv följer mig på vandringen ned, Fjällädalsmyran lyser nästan röd i sin höstfärg.
Parkeringen Käl, inunder Gyltberget, där leden korsar Fjällävsbäcken har Bäver byggt en damm.
Hur går det i höst när havsöringen vandrar upp för lek? det blir nog stopp.
Vilken skön dag det varit, helt ensam på skogen, endast Järpar har bullrat loss för att sedan tyst segla bort en bit för gömsle.
Några tjädertuppar har också gjort sina uppflyg, spår efter älg, men i övrigt intet liv, bara jag och den underbara naturen.

2 kommentarer:

  1. Underbara bilder. Nog har vi en fantastisk natur.

    SvaraRadera
  2. sv: haha jadu! Skaffa dig en systemkamera till att börja med sen kan jag lära dig! haha

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång