Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 2 september 2010

Lingontider

Här, Nolaskogs, är det uselt med bär, hjortron inga, blåbär inga, hallon riktigt bra, och nu är det dags för lingon och lingonen lyser med sin frånvaro.
Tur ändå att man håller i gång, gör vandringar kors och tvärs inom kommunen, på en hålligång runda kom jag på ett fint lingon "haxte"( vi sa så om ett kalhygge när jag var ung).
På detta hygge har jag varit i dag, på eftermiddag, det är en bit att vandra, tar nästan en halv timma att gå, men det finns lingon.
Plockar alltid bär för hand, ingen plockare,( blåbär brukar jag plocka rensade) det blev nästan 4 kg. lingon, fina lingon och det finns mycket kvar.
Var jag varit? säger bara Bergomsskogen, det är bara att ta en tur dit och kolla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång