Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 29 januari 2011

Flodpärlmusslan

Det är en riktig vårdag, för mycket kram i snön för en skidtur, promenad i stället.

Söker mig in på skoterspåret över Åsen och ned mot Cubabron.

Stannar till på bron, det syns att våren är på väg, det öppna vattnet i forsen börjar breda ut sig, skummar mörkt in under bron.

På en iskant ligger ett skal av Flodpärlmusslan, måste vara Utter som har kalasat, finns spår runt om men tövädret har gjort det svårt att tyda spåren, men absolut det är Utter som varit i farten, med sin frukost.

Roligt att Uttern är på gång igen, när jag var ung hade jag förmånen att möta och se Utter i aktion, det är (var) en upplevelse.

Uttern är ju, i motsats till Minken, ett naturligt bestånd här i landet och inte lika blodtörstig som Minken.
Det blev totalt en riktigt skön vandring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång