Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 3 februari 2011

Dalripa

Skidspåret hägrar, Hinnsjöstugan och spåren inne på Nätrafjället väntar.
Välspårat, någon cm nysnö gör dock att det blir tungåkt, men det är ju meningen att få motion.
Det doftar räv, hela sträckan upp Hagaris linan, snälla räv tänk på din hygien en morgon dusch skulle inte skada.
Strävar upp, det är grått och disigt knappt man ser Hinnsjön och markerna bortom är helt dolt i ett grått töcken.
Mjäla vägen, skogsbilvägen mot Mjälabodarna, jag skidar fram i lugn takt synar in Näshöjden där borta mot Näsbodarna.
Hyggena, efter vägen, här brukar det ofta vara gråfågel i farten, denna dag en lite sällsyntare fågel, Dalripa.
Vart tredje år ungefär, brukar jag stöta på denna fågel, är ganska sällsynt här omkring men alltid rolig att observera.
Skidturen blir fram till Näsfäbodar, där jag gör ett litet påfyllningsstopp med svartvinbärssaft.
Ensam på fjället vänder jag åter, skidorna inte de bästa, men än sen det är ju mening att kalorier
skall förbrukas.

Dalripa i vårdräkt.




Näsbodarna i väntan på vår.

1 kommentar:

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång