Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 10 januari 2011

Dagdrömmar

Alla går vi och dag drömmer ibland, fantasin flödar man tänker på allt mellan himmel och jord.
En del tänker på en resa , ett inköp av ett fint klädesplagg, kanske bara en dröm så där i allmänhet om ditt och datt.
Vandrar ensam i skogen, lyssnar på fågelsång, på naturens eget ljud, ser mig om, något utöver det vanliga kan dyka upp.
En ekorres språng, en hare, eller en järpe som visslande glider bort mot ett nytt gömsle, kanske en tjädertupps bullrande tunga vingslag i tystnaden.
Tankarna går oftast i de mest konstiga banor, man tänker på allt.
Barndomsbilder fladdrar förbi, från hemma torpet med syskonen när vi “vear” mellan “öddrarna” där uppe i Norbergs “hagan”.
Ofta dyker en bild upp, har varit och är fiskeintresserad, i ungdomsåren var det bäckmete efter “stenbiten”, den fanns i alla bäckar där hemma.
Nu är det flugfisket som dominerar.
Tillbaka till dagdrömmen, en dröm som återkommer tätt som ofta.
Det är en augusti kväll, dagen har varit varm solen är på nedgång skymningen kommer smygande.
Jag sitter vid stranden, vid en liten älv (å) en ström som bilder ett sel, jag sitter vid en eld, kaffepannan hänger över elden uppträdd på en käpp, den börjar koka, kaffedoften sprider sig.
Tittar ut över ett blankt sel, öringarna har börjat röra på sig, några enstaka vak börjar synas, spänningen stiger.



Mitt flugspö ligger vid min sida, tacklad med min favorit fluga, en Black Gnat, inte för att den är den bästa utan för den syns bra i skymningen, synen är ej som förr.




Tid ännu för en sista kopp kaffe innan fiskets börjar, stämningen trolsk, forsen brusar, en räv skäller någonstans inne i skogen, den kanske fått vittring, en taltrast hojtar i närheten, tycks ropa, tokdär, tokdär, dufontna dufontna.
Jag bryr mig inte, få eller inte få, rör mig inte att få vara på plats räcker gott, få njuta av en härlig sensommar kväll vid en skön älvsträcka, få njuta av en kopp “barhuvvekaffe” det räcker gott för mig.
Så kan min dagdröm vara, så kan mina tankar gå på min vandring. Ett trevligt sällskap.

3 kommentarer:

  1. Du är grym på att skriva farfar!

    SvaraRadera
  2. Jag måste berätta att jag nyss har blivit medlem på sportfiskefrossa.se där jag pratade med Erik Forsberg som berättade att du också var medlem där. Du kan gärna läsa om våra fisketurer där som självklart också finns på vår blogg. Sedan skulle jag vilja följa med och fiska med dig i sommar i Övikstrakten!

    SvaraRadera
  3. Vad trevligt Johan, klart vi skall ut på en tur, vadförinte "skulslatta" Skulån, och prova stenbitmete.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång