Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 27 januari 2011

"Illjäsch"

"Illjäsch" betyder illasinnad, och är något som slog mig i dag.
Har varit på tur, skidat fjället runt, en härlig tur på ca. två timmar, vädret perfekt -2 gr. och fina spår.
Men så var det där med "Illjäsch" sträckan genom Sunnansjö fäbodar och en skogs ( myr) sträcka därtill, där är det stopp för spårning.
Ett par skogsägare, kan inte tåla att det görs ett skidspår över deras marker, ( måste väl visa att här är det vi som bestämmer), folk åker ju ändå, så ett skidspår finns ju alltid.
Men, vilket otroligt slöseri, här kommer en spårmaskin fram till gränsen, måste sedan vända och köra milen tillbaka, i stället för en sträck på knappt km. om den fått fortsätta.
Det är väl detta som kallas miljöanpassning förunderligt.
Jag hade det dock skönt på min tur, härligt att få glida fram i fina spår, inte jäkta se sig om, njuta av den härliga naturen, studera spår från skogens vilt, se solen titta fram bak Näshöjden, ger bud om att nu är det inte långt till den riktiga våren.
Nu Inger om du läser detta, ser jag fram emot en tur tillsammans med dig, hör av dig.
Den mesta snön hade rasat ned från träden, men det blev ändå en bild, en inbjudande sådan och så en från ett tidigare tillfälle, en bild som visar hur det kan se ut när solen är framme på riktigt.


Visst ser det inbjudande ut.





Så kan det se ut, längre fram till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång