Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



onsdag 15 maj 2013

Rekognoscera

Visst är det konstigt, hösten då går man och “tråes” att det skall komma snö, och när våren kommer då “tråes” man igen, men nu vill man att snön skall försvinna, häftigt.

Har på gång att de som känner för det skall få hänga med på en vandring, Skuleskogen, men först, måste det rekognosceras.

Måste hitta en lämplig sträcka, inte för svår, men ändå med lite strapats.

Skuleskogen, om man där skall gå, dit näsan peke, är det inte lätt hitta något som inte är allt för svårt, därför en rekognoscerings tur.

Entré väst, toppen att utgå från, först till Långtjärnshällorna och “gapskjulet” med utsikt.

Vandring söder, relativt lättvandrat på de blankslipade hällarna, ned mot namnlös tjärn som ligger inklämd mellan två bergsklackar.

Tjärnen idyllisk, isen har nog nyligen släppt finns rester kvar efter stränderna, ett Knip par simmar runt på det blanka vattnet, försöker få en så bra bild som möjligt, i ögonvrån märker jag ett vak, ett stort vak, kan det vara någon fågel som gjort ett dyk, att det skulle finnas någon större fisk i tjärnen utesluter jag helt, det kommer dock inte upp något, var nog någon sjöhäxa som ville skoja med mig.

Lägger upp kursen så att jag skall korsa leden från Käl mot Norrsvedjebodarna

( Skrattabborrtjärn), I skogen är det inte så lätt alla gånger att hålla rak kurs, hamnar lite snett mot Mossaberget och får göra en korrigering, men snart är jag vid leden och får stugan vid Skrattabborrtjärn i blickfånget.

Här vid stugan, får det bli en liten rast, sitter på bron njuter av en skön vårsol, hör fågelsång, bara njuter av stillheten.

Några tyska turister har, ganska nyligen ( sett spår i en snödriva) varit vid stugan skrivit i gästboken, (Sverige med din natur vi älskar dig.) instämmer till fullo.

Nu blir det leden mot Långtjärn på hemvägen, men innan Långtjärn viker jag av från leden och ställer kursen åter mot Långtjärnshällorna, varför kanske någon undrar, är mån om mina tilltänkta medvandrare, det är brant upp från Långtjärn efter leden, att gå hällorna upp är betydligt mindre brant och mycket trevligare, så klart.

Kontentan av rekognosceringen, hur blev den? Måste nog tänka om lite vad gäller sträckningen från den namnlösa tjärnen, en lite genare och enklare sträcka skadar nog inte, därför en rekognosceringstur till innan skott.

Utsikt Norrfjärden

"Gapskjul" Långtjärnshällorna



Knipor i namnlös tjärn

Återspegling

Vattensfall Ävdalsbäcken

Norrsvedje fäbodar (stugan Skrattabborrtjärn)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång