Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 4 maj 2013

Exkursion Kornsjötjärn.

Tänk vilken fin fågelsjö vi har alldeles in på knuten, här i Bjästa, Kornsjötjärn.

Kornsjötjärn isfri, vilket är precis samma tid som i fjol, visst skulle det vara av intresse att kolla hur långt fågellivet kommit.

Vandrar runt tjärnen, med kameran laddad för skott, den mesta snön är borta, fjolårsgräset kör med ljusbrungrå färg i år, egentligen inte så illa så här strax efter att snön försvunnit.

Det myllrar av liv vid och på tjärnen, skrattmåsar i hundratal för ett oherrans oväsen, men vaksamheten är stor, närmar jag mig stranden det allra minsta, ökar larmet och alla fåglar i luften.

Får en fin bild på ett kanadagås par, en sädesärla exponerar sig förföriskt i ett videsnår, en sädesärla omgiven av “kissar”, den ger mig en listig blick, tro inte jag är rädd, tycks den mena.

Smyger mig ned mot stranden, genom täta alsnår,“ôdder” lyckas med bild på såväl vigg, knipa, gräsand, trana, och jag tror en skäggdopping och alla skrattmåsar förståss och kanadagäss.

Vilket fantastiskt fågel liv det är, men våren är ju här, det är så här det skall vara.

Efter att nästan ha rundat tjärnen, dyker tofsvipan upp och strandpipare kör med så hastiga uppflyg att jag hinner inte alls med att fotografera.

Återvänder och nu kan jag även få en blick av vårens örter, tussilago, vitsippa och blåsippa, minner även de om att våren är här.

Vilken härlig exkursion (fint ord) det blev, och vad jag blev utskrattad av alla skrattmåsar, men det får man tåla.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång