Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 27 maj 2013

En högtidsstund.


Dagen mulen, men känns ändå riktigt skön, vad göra? Vad för inte en tur med flugspö efter Skule ån.

Packar ryggsäcken, en extra jacka, kaffetermos och en macka, sen bär det sta.

Parkerar och påbörjar vandringen mot ån, en taltrast tjoar till, ropar tok stolle, tok stolle, men vem bryr sig, för mig hägrar en nostalgisk vandring, efter ungdomens “stenbit” metar å.

Kameran i full aktion, ögat fångar in syn intryck, det ena vackrare än det andra, fisket är av helt underordnad betydelse, är förresten alldeles för risigt efter ån för att komma till med fluga.

Följer ån uppöver, nu har taltrasten ändrat till, tji får du, tji får du, men ringduvorna kuttrar tröstande, njut av allt det underbara strunta i fisket.

En gök från öster, tröstar även den, jag känner mig tillfreds.

Bäver har haft sina avverkningar här och var efter ån, lämnat halvavgnagda stammar, kanske orken tog slut, eller kanske tandvärk.

En fika rast känns bra, sitter och smuttar på den goda kaffetåren, mumsar på en ostmacka, lyssnar till det avlägsna bruset från E-4 Skuleskogen, men njuter ändå mest av stillheten omkring mig, lite insekt surr, ett lätt porlande från åns vatten, en liten öring som stiger och tar en insekt, det finns faktiskt fisk, livet är härligt.

Mitt flugspö packas ihop, det blir ändå inget fiske, bättre fortsätta ån uppöver, göra en kringgående rörelse tillbaka mot startplatsen.

Det blev ingen fisk, men ett antal, i mitt tycke, fina bilder och en oförglömlig dag i vår härliga natur.



Åkerbärs blomma

Kableka "Kälablomster"

Avverkning


Halvgjort arbete

Lätt strömmande vatten

Risigt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång