Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 27 oktober 2012

Trevligt Björnmöte.


Vilken härlig höst-förvinterdag, har snöat 3-4 cm. under natten, riktig spårsnö, måste ut och kolla.

Provar helt nya marker, strax hitom Tvivlet, vid Rössjösjön går en skogsbilväg upp mot Orrberget, den vägen har jag aldrig kollat förr.

Älgjägare har troligtvis varit i farten, under morgontimmarna, men nu är allt lugnt.

Följer vägen upp till slut, där upp mot Orrberget, när helt plötsligt Nalle Phu, står som vakt vid en stiginfart. Vad trevligt, jag som så länge önskat få träffa Nalle och så står han där, så där helt apropå, toppen.

Morsk som man är går min vandring tätt förbi, ingen rädder för björnen här, upp mot Orrberget och se på den, en fin jakstuga fanns där nära toppen fin utsikt är där också.

Nu är min tanke, vandra tvärs, kurs mot Rössjömiddagsberget och den skogsbilväg som där är dragen efter bergets norra fot.

Här drar jag mig till minnes ett jaktäventyr, var ca. 16 år och det var älgjakt, fått låna ett muskedunder, kaliber om jag minns rätt, 12,7, stod med far på pass vid ett myrdrag.( 16 år och ett gammalt muskedunder, det är preskriberat efter att 66 år runnit iväg).

Vi hör hundskall ett älgdrev är på väg, vilken spänning skall det bli chans tro? Pyttsan de älgarna anar nog faran, tar ett pass upp över berget, helt otroligt, var tre älgar en blev skjuten på andra sidan berget, men så är det bara att gilla läget, men spännande var det.

Nu blir det skogsbilväg och Hinnsjöväg tillbaka.

En riktigt bra dag, färska älgspår, ekorre, räv, hare och ett mårdspår, så lite liv finns det i skogarna.

Undrar om älgjägarna fått något, för älg fanns av spåren att döma.


 
 

 
 
 
 
 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång