Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 11 oktober 2012

Hästtjärn och Hästen.


Ser ut att bli hyfsat väder, lovat sol till och med, men ho vet.

Vandrar nerverna säger dock, ut i skogen, passa på det blir säkert mera regn framöver och då är det kanske kört.

Bilar in mot Brynge fäbodar, vandrar sedan stiglöst bort mot skogsbilväg, som kommer via Västersel, följer vägen till slut, sedan led, som är helt förfallen, efter Hästtjärns östra strand.

Korsar Bäver drag, stigar där Bävern sökt sig upp från vattnet att söka byggnadsvirke och mat för vintern, verkar finnas gott om Bäver här vid Hästtjärn.

Korsar bäcken, vid utflödet tjärnen, för att sedan ta kurs mot Hästen, det långsträckta bergmassivet väster Hästjärn.

Väl uppe skymmes solen, som tidvis värmt min svettvåta rygg, av moln och ett lätt regnstänk börjar falla, denna väderlekstjänst ingenting att lita på, sikten försämras radikalt, hade tänkt mig få ett antal fina bilder ut över skogarna och Stor Degersjön, det får dock bli som det blir.

Tröstar mig med att det verkar finnas bra med tjäder, här inne på fjället, det har varit många tunga tjäder uppflyg.

Det blir drygt att vandra på Häst ryggen, men så småningom, efter att ha forcerat ung tallskog och en massa sly, kan jag söka mig in på den väg där bilen är parkerad.

Vandringen blev dryg, fick väl inte de bilder jag hoppats på, men det känns bra i kroppen trots allt.









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång