Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 11 augusti 2011

Kantareller.

Det har varit ledig dag i dag, ledig från bärplockning, därför en vandring.
Ödens fjällskog lockar, tänker mig en liten annorlunda tur, vandring mot okända mål.
Älskar att utforska, söka ny marker, där jag ej varit förut, spännande att se vad som finns bakom nästa höjdkam.
Start en bit bortom Ödensfäbodar, riktning mot Flärken, söker mig fram genom ungskog och över myrmark.
Det bär uppåt och från toppen av en höjd kan man mot nordnordväst se bebyggelse, Björkåbäck, mot nordost Skulesjöns vattenspegel.
Nere i dalen inunder höjden, Flärken med Pikberget speglande sig i den lilla vattenytan.
Vandrar ned till tjärnen, och nu mot helt okända marker, tar ut en riktning, mot Bergsfäbodar, det bär lätt uppför genom en ung blandskog, här kommer kantarellerna.
Har alltid pikats för mina kantareller på bild, men nu blir det verklighet, en plastpåse finns i min midjeväska.
Midjeväska, bär jag alltid med, bra att ha saker i, telefon, tändstickor, vattenflaska, m.m. och så en plastpåse, en fryspåse 6 liters.
Den blir nästan full och ändå går jag ej och söker, utan plockar där kantareller dyker upp, allt eftersom jag vandrar.
Efter ett par km. vandring, är det tid att söka sig till utgångspunkten, riktar in mig mot, där jag känner bilen är parkerad.
Vandrar genom skog, över myrmarker, uppför höjder, ned i dalgångar.
Kantareller dyker upp på flera ställen, de finaste hamnar i plastpåsen, så helt plötsligt öppnar sig skogen ett större kalhygge, och där på andra sidan hygget där är startpunkten.
Det blev en skön vandring, genom marker, jag i stort, ej varit på förut
Någon enstaka skogsfågel gjorde sitt uppflyg, på myrarna älgars spåravtryck, annars lugnt och stilla bara naturen och jag.


Och så några bilder från dagens vandring









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång