Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 6 augusti 2011

Jag är sur.

Jag (vandrarkängan) är sur, inte för att ha vandrat i “blöttan”, jag är sur för att jag inte fick följa med.
Min ägare ( totte) har varit till Norge, vandrat runt vid Savalen, östlandet i Norge, jag fick stanna hemma.
Fjantskorna, Ecco goretex, dom fick följa med, jag är verkligen sur.
Vet hur vandringarna varit, den första gick upp till Savalkletten, en liten kulle (954 m över havet) en nätt liten stigning på 250 m från utgångspunkten, har varit en baggis för mig, men fjantskorna skulle naturligtvis “klatre” till det, halkar i blåbärsris, en liten ändaskjuts, det skulle aldrig hänt om jag fått följa med.
Inte fick jag ta del av den fantastiska utsikten från toppen, förstå att jag är sur.
En annan dag, ensam vandring Kletten runt, mot Fiskvikssetra, över fjällkammen till Öykjeklettjenna, Letengsetra, Björkengsetra och hotellet, en nätt liten vandring.
En dag, ned för Nausterodden, andra sidan viken, bortom hotellet vid Savalensjön, till Lomvika, över markerna till Grasgodtvangen förbi Stor Gjösatjenna och åter, visst låter det härligt, men jag fick stå hemma jag i källaren.
Tro nu inte att det bara var sköna natur och fjällvandringar, som förtalts mig, även mycket annat, som skönt bad i spa avdelning, utsökt mat, turer med buss med besök på Aukrustsenteret, Kjell Aukrust livsverk.
Världens största spark, utställd i Tynset, .( det finns en stor spark i Vilhelmina också)
Brunost huset m.m
Besök på Gjermundshaugvangen, Toraldshaugvangen två setrer inne på Östlandet.
Jag fick ej vara med, men känner mig ändå som delaktig i en fantastisk resa, till vårt, nu prövade broderland.
Jag är ej längre sur, förstår att jag ej kunde vara med på resan, min tur kommer i höst, då blir det många utflykter, då får fjantskorna finna sig i att vara hemma.

Tynset




Brunost huset



Sorg



Stor "sparkarn"



Hotellet



Stor Göstjenna


"Norman"




Öykjeklettjenna
'
Fiskvikssetre

Björkängsetre

Kletten bestigare

Utsikt Kletten
Vilopaus
Vad är det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång