Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



onsdag 24 augusti 2011

Går det mot höst?

Vädret är strålande, sol och värme, men det börjar nog kännas som höst i luften.
Drar in på Nätrafjället, att kolla, att se hur långt hösten hunnit där.
För att göra allt lite mer spännande, en vandring på helt okända marker, åtminstone till delar.
Utgår från Mellan Tretjärn, rundar tjärnen inunder Vargberget, tar stigningen upp mot toppen Lidberget.
Riktning mot Mossavattnet, en skogsbilväg dyker upp, följer den en bit för att sedan vika av med kurs Mossavattnet.
Tjärnen helt spegelblank, bergen och skogen speglar sig, sträcker upp sig, tycker det är vackert, spegelbilden ljuger inte, det är vackert.
Tranor hörs trumpeta vid den västra sidan av tjärnen, kanske snart tid för samling, tid att resa till ett varmare klimat.
Skrämmer en korpfamilj, som samlats vid tjärn stranden kanske fanns där något matnyttigt, blir ordentligt utskälld för mitt intrång.
Följer stranden till Hästtjärn bäckens inflöde, syns det har regnat ordentligt, bäcken flödar, vitt skum har hopats i höljorna.
Dags för återfärd, ställer in färdriktningen, mot där bilen är parkerad, det är uppför, mycket uppför, en skifteslina får bli färdvisare, den är röjd går lättare ta sig fram än genom tät ungskog.
Kantareller dyker upp här och var där jag vandrar, nu är jag beredd, har plastpåse med så det blir lite plock, en påse full.
Följer linan, men den håller inte riktningen, den jag egentligen tänkt, men går ändå åt rätt håll, nuddar vändplanen till den skogsbilväg jag ställt bilen, bara att följa vägen någon km. så är vandringen avslutad.
Hur var det då med det där om hösten är på väg, det lutar nog åt att den tiden är kommen, björkarnas löv börjar gulna, myrarnas starr likaså, hösten är nog inte långt borta här inne på fjället.


Rundar Mellan tretjärn, det närmar sig höst.



Mossavattnet skymtar där nere i dalen.



Berget speglar sig, en ensam liten björk där löven börjat gulna.



Hästtjärn bäcken, vid inflödet till Mossavattnet.



Det skummar sig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång