Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 20 augusti 2011

En skön dag.

Det har blivit många kåserier om mina vandringar, en del tycker säkert att det är väl inget att skriva om, där jag irrar runt i skogarna, över berg, eller kämpar genom blötmyran.
Men, vet även att många tycker om att läsa mina kåserier, träffar många som med ett litet leende på läpparna rapporterar, att där har jag varit också, där var vi och plockade bär när vi var små, man känner igen sig och det stimulerar.
Därför ett för dagen nytt litet kåseri.
Har inte varit in på Skuleskogen på någon månad minst, inte Entré väst, det måste åtgärdas.
Startar min vandring vid parkeringen, har skaffat mig en sån där modern grej en gps med pulsklocka, nu skall jag exakt få reda på, hur jag går och hur långt jag går, spännande.
Fortsätter ned till Långtjärnshällorna, siktar in mig mot Skrattabborrtjärn, att gå stigen lockar inte.
Det är två berg som måste forceras, spännande att se vart jag hamnar, det lyckas, jag kommer rakt på.
Träffar två grabbar från Hälsingland, de satt och tog sig en matbit vid stugan, det fick bli en liten pratstund.
Båda var intresserade av en vandring på sidan om leden, de tänkte sig till Entré nord och hade även ett förslag, på en tvärs å land sträcka dit, kunde rekommendera en lite annan sträckning än den tänkta, för att inte komma i allt för brant berg.
Jag fortsätter min vandring ned till Fjällävdalsmyran, för att där ta ut en ny sträckning tillbaka mot Långtjärnshällorna.
Tänk även här gick jag rätt, känner mig lite stolt, det är inte lätt hålla riktningen i den terräng Skuleskogen bjuder på.
Tillbaka vid Entré väst, en avstickare till utsikten, stannar till att begrunda ganbarkborrens härjningar i granskogen efter leden, säkert dubbelt så många träd är härjade mot i fjol.
Så var jag åter, efter två timmars vandring inkl. prat och vattendrickning.
Vad mätaren visar? Sju och en halv km i helt obanad terräng, bra många kalorier har försvunnit, svett ett antal dl, nöjet att få vandra och njuta av naturen är ytterligare ett stort plus..
Nu skall jag prova överföra data från klockan till min dator, håll tummarna.


Där över bergen, skall jag göra min vandring





Granbarkborren har härjat



Jag kom rätt, där ligger Skrattabborrtjärn



Fallet Fjällävdalsbäcken



En liten skogsbäck



Visst är utsikten fantastisk



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång