Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



tisdag 7 juni 2011

Nya äventyr

Det börjar bli ont om platser jag inte besökt, har strövat Skuleskogen, Nätrafjället, beskrivit mina vandringar, vet att många tycker om att läsa, känner igen sig från beskrivningarna.
I dag ett nytt område, ett som jag inte varit så mycket på tidigare, Bergoms skogen.
Vandrar in från skogsbilvägen, Nässjökammen- Nässjöbäcken, in förbi Prästmyran och Hästmyran. Degelmyrans västra kant, där hjortronen blommar för fullt, mot där det bär sta ned mot Nässjösjön, man kan ana sjön lite i fjärran nordväst.
Svänger mot öster med riktning Rännarsjön, himlen börjar bli grå, några regndroppar faller, åska i fjärran.
Många hyggen att passera, söker mig in mot skog, söker lä och skydd.
En skogsbilväg, helt plötsligt, och eftersom jag varit ute, på min vandring, ett bra tag följer jag den då dess riktning leder mot där jag utgått ifrån.
Följer väg till vägs slut, nu gäller att ta ut riktning till där jag startat, instinkten säger sitt, solen säger sitt, verkar samstämmigt.
Det blir en tur tvärs å land, över hyggen, över berg och genom skog, jag verkar ha dragit i väg långt.
Plötsligt en ny skogsbilväg, lättare att vandra efter, förstår att den går mot Nässjöbäcken.
Följer den nog så långt, man är bekväm, innan jag viker av mot mitt mål, vilket visar sig i att jag missar där jag parkerat.
Varför lät jag inte instinkten bestämma.
Kommer fram på vägen där jag parkerat, men är jag nedom eller uppom?
Tjansar på att jag är uppom, men det var galet så klart, fick vända och traska uppöver igen, det blev ett par km. extra.
Så går det när man är bekväm.


Degelmyran.




Nässjösjön.




En gamling






En liten skogs( kallkäll) bäck


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång