Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 20 juni 2011

Vår vackra flora

Vädret är grått, har regnat under natten, enstaka regnskurar förmörkar allt som ofta.
Sitter och långlees lite, har varit på en liten promenad på förmiddag, men gärna en vandring till.
Tanken slår mig, varför inte kolla upp vår flora, att med kamerans hjälp föreviga några av sommarens alster.
Spjuteslia, vandrar skogsbilvägar, försommarens blommor kantar vägrenen.
Är ingen kännare, försöker vid hemkomsten lista ut vad alla heter, en del känner jag igen, andra inte.
Söker mig upp, förbi Fulberget upp efter Gårbäcken mot baksidan Vårdhemsberget, fotograferar allt jag ser.
Det blir jobb med botaniseringen när jag kommer hem.
Överraskas av en regnskur på hemvägen, genomblöt anländer jag till bilen, men det är inte så farligt med regn, bara man håller sig i rörelse och förblir varm.
Det blev en riktigt intressant vandring, hoppas jag kan lista ut en del av blomstren.

Här en del av alstren.

Ängskovall




Åkerfräken




Revsmörblomma



Prästkrage



Midsommarblomma



Lingon



Hönsbär



Hundloka



Ekorrbär



Daggkåpa



Björnmossa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång