Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 16 juni 2011

Flugfiska gädda

Dagen börjar ganska bra, sol och varmare än vad som varit några dagar.
Tanken var redan i går att göra en tur in på fjället, ta flugspö med att se om det skulle gå lura en gädda till hugg, Tretjärnarna var det tänkt att åka till.
Vädret var dock inte så trevligt, i går, så planen skrinlades.
I dag ett betydligt bättre väder så, efter lite städning på förmiddag, tog jag gud i hågen och bilade upp till Rolands stugan vid Tretjärn inne på Nätrafjället.
Ser riktigt inbjudande ut, sjön ligger blank, har väl inga större förhoppningar om fisk men det kan bli skoj ändå.
Vandrar över, efter att ha riggat mitt spö, till den östra stranden, stannar till gör mina kast, provar på flera ställen.
Det är öppet och lätt att komma till, där inunder Vargbergets västra sluttning, några små abborrar (tusenbröder) intresserar sig för flugan (streamern) men ingen gädda.
Hjortronen har snart blommat ut, någon enstaka har gått i knyt, det ser inte allt för hoppfullt ut.
Eftersom hjortronet är enkönat, kan det vara så att det är bara en sorts blommor, ensidigt kärleksliv, följaktligen ingen frukt.
Myrmarken ned mot sjön är översållad av Rosling, blommar med små ljust röda bollar, mitt i all blom en ensam hjortronblomma.
Gäddorna verkar inte intresserad av min fluga, så jag packar ihop, tar en promenad i stället.
Korsar linan mot Vibyggerå, strävar upp mot Storlidberget, ganska krävande i värmen, för varmt är det, solen tittar fram.
Väl uppe styr jag mina steg lite mot väster och påbörjar ned färden, ned mot Aftontjärn, för att så småningom komma till startpunkt, hämta mitt flugspö och återvända hem.
En hackspett, kommer flygande, för att slå sig ned i en torrgran, söker föda, provar med en bild på håll.
Fisk blev det inte, förutom då några tusenbröder, men en härlig tur ändå.
Fick njuta ,av såväl fiske som vandring en god kombination.


Rosling.



Rolands stuga.




Storlidberget.



Aftontjärn



Hackspett i torrgran.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång