Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 26 maj 2011

Gårbäcken.

I min barndom, slutet -30 och början 1940 talet, var det liv i alla små bäckar och åar.
Det var bara att skära sig ett metspö, tackla med björntråd och krok, söka mask in närmaste “dyngkas”, sedan var det bara att ge sig ut och fisk fick man.
I alla små bäckar, fanns det småöring “stenbit”, bäckarna förde vatten hela sommaren.
Spjuteslia, där fanns en sådan bäck Gårbäcken, där gick småöringen upp och mina kusiner från Svedje, var där mest varje dag att meta.
Slog mig, varför inte göra en koll, är ju ändå ute på vandringar och att följa en bäcks vindlingar är ju inte det sämsta.
Det blev en skön tur, bäcken riktigt skön, lite vatten, och någon fisk såg jag ej.
Drömde mig ändå bort till ungdomsdagarna, då det var liv i de små bäckarna, under mitt krypande i snårskogen.
Några bilder får krydda ut i naturen turen.


Gårbäcken

















Två små höljor.


1 kommentar:

  1. Ta med dig ett spö och gå och testa fiska i bäckarna vetja ;)

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång