Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 23 augusti 2010

Nya mål

Har snart varit överallt, på mina vandringar, här runt Bjästa.
I dag ett helt nytt område, Bergomsskogen, tog bilen till Nässjökammen och drog sen iväg in på skogen.
Spännande då man ej varit på området förrut, vad kan man stöta på, är lite sur på mig själv har glömt ta med kameran, då brukar man alltid stöta på något sevärt.
Söker mig upp mot bergen, stöter på en skogs bilväg följer den till slut, uppe på en bergknalle, varifrån man har fin utsikt över Nässjö och Nässjösjön.(nu skulle jag haft kameran)
Tar vägen tillbaka, efter ett tag viker jag av, den har en riktning som inte faller mig i smaken. Har tagit en kurs som leder mera tillbaka mot bilen, hamnar så småningom vid Degelmyran, har tydligen gått längre än jag trott.
Kommer på ett hygge med ganska bra med lingon, lingon är ju en bristvara i år, hit måste jag söka mig om någon vecka, de bör få mogna till lite mer.
Min inbyggda kompass säger att jag skall svänga i rakt sydlig riktning för att åter ta mig till bilen, det blir en vandring över stock, sten och genom tät skog, men den uttagna riktningen var rätt,efter några km. vandring är jag åter.
Det blev en riktigt fin runda och så hittade jag lingon dessutom, bra.

1 kommentar:

  1. Du har ju så bra som har Din "inbyggda kompass" så Du kan gå hur som helst i skogen. Vi stackare som inte har en sådan blir mer begränsade. Det blir att traska på samma gamla vägar varje dag.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång