Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 21 augusti 2010

Mot Dalsjön



Vi börjar med en skön bild ut mot kusten.



Utsikt ut över Stor Hornvattna




Mäktigt landskap



Havet syns i fjärran




Ett urtidsdjur



Urskog



Räv eller Grävlinggryt?



Dalsjön



Bergakungens tron

Vill pröva Skuleskogen från en annan utgångspunkt, först fram till Entré Väst, tanken är att även kunna kolla, om det kan tänkas, vara lingon på gång.
Lämnar bilen vid uppfarten till Nordströmsstugan, vandrar en skogsbilväg, förbi Lillruten, träffar en bärplockare, troligen Vietnames, kommer med en stor hink på sin axel, den är tom, stackare så långt borta och kanske satsat allt han äger och har, för att tjäna sig en slant, och så finns det inga bär.
Fortsätter förbi Storruten och bort mot Dalsjön, hittar ett vad jag tror ett räv eller grävling gryt i vägslänten.
Följer vägen bort mot Dalsjön och Kojtoberget, till vägens slut.
Vänder och vandrar mot Dalsjöns östra sida, mot Forsberget, här möter jag två svampplockare, inte hellre de verkar ha något i sina korgar.
Nu blir det tvärs å land, har hit in tills vandrat efter skogsbilväg, men nu en mer strapatsrik vandring.
Tar kurs direkt mot Stor Hornvattna, att vandra genom urskog, över myrar och klättra i berg.
Svetten lackar men ack så skönt och vilken utsikt som bjuds när jag kommit mig upp i bergen.
Efter åtskillig klättring är jag framme vid Stor Hornvattna, nu är det enkel väg tillbaka till bilen, en skogsbilväg.
Inga lingon har upptäckts, här finns inget att hämta, ser verkligen mörkt ut skall det inte bli något i år?
Vandringen har varit skön, först en lätt och sedan en krävande och så lätt igen, perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång