Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



tisdag 25 maj 2010

Regntunga skyar

Det är kyligt, regnet hänger i luften, känner ändå för en vandring in på Skuleskogen.
Testar det nya Entré Nord, vid Näske, står endast en bil på parkeringen verkar inte som vädret inbjudit till någon massvandring ut.
Tar stigen ned mot Salsviken, bäver har härjat fritt efter Salsviksbäcken avverkat och fällt skog tvärs utan att se sig för.
Viker av och tar branterna upp mot Tärnättsjöarna, Skravelbäcken har vårrusat färdigt inte så mycket vatten nu.
Vid Tärnättstugan sitter ett gäng, runt en lägereld och kurar, har förmodligen vandrat från Käl.
Jag viker av och tar stigen ut mot kusten och Näske fäbodar, har kameran framme och knäpper några bilder vädret dock grått, det regnar förresten också, så det blir nog inte så bra kvalite.
Berghällarna börjar bli riktigt blöta, kan vara risk att de är hala, men det går bra och efter ett tag är jag nere vid bovallen.
Turen har tagit längre tid än beräknat, har gått längre än tänkt, så nu blir det snabbvandring tillbaka till bilen. Middagen väntar.
Hur långt jag vandrat? ja så där 11 km. i riktigt bergig teräng, men skönt.


Klapperstensfält


Tärnättholmarna i bakgrunden

Stugan vid Tärnättvattnet
Utsikt ut över skärgården







2 kommentarer:

  1. Stugan vid Tärnettvattnet, var det där Inger övernattade? Så otroligt fint.

    SvaraRadera
  2. Ja hon har övernattat där och badat i sjön en höstdag i fjol.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång