Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 15 november 2012

Långnäsruten och grottan.



“Lilla” syster, har nämnt när hon var liten, att hon med de andra någorlunda jämnåriga syskonen, varit vid Långnäs Ruten och där upptäckt en grotta.

Den grottan har jag inte haft en aning om, nu är tid att kolla, tar mig upp på berget från norra sidan, brant men upp kom jag, någon grotta hittar jag inte, men där var fin utsikt härliga vyer över Långnässjön, Skulesjön ja ända ut mot vår sköna skärgård.

Söka grottan, då bör man nog gå efter bergfoten och spana, då kanske, men det får bli någon annan gång, till sommaren kanske.

Ger upp, lägger om kursen och söker mig mot norr, mot vad jag vill minnas “Finnsvöjbacken” och “Nysolsvöja” gamla fina lingonmarker, från det jag var barn, si så där 70 år sedan.

Känner inte alls igen mig, men vet att om jag fortsätter gå mot norr, kommer jag att angöra en korsande skogsbilväg en väg som även, så småningom, dyker upp.

Nu är det bara att följa väg tillbaka, lätt som en plätt.

Ingen grotta men några fina bilder, inte illa det heller.

Långnässjön med Lillholmen

Skuleviken och Skulesjön

Långnässjön och Lill Bräcke

Man kan även se ut mot skärgården bortom Näske


Mycket vatten i skogen och myrarna.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång