Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 31 mars 2012

Varken det ena eller det andra..



Vädret si så där, visserligen skiner solen dagen är fin, bjuder inte till att gå på skidor.

Har varit varmt, den mesta snön nere på byn har töat bort, inne på fjället finns dock massor kvar, men, gå på skidor känns inte så bra, ingen skare och att skida i ,spår känns inte hellre bra, vad gör man då, jo man tar en tur med snöskor.

Parkerar bilen strax bortom “Kärringbacken” Skuleskogen, snöskorna på, ( typiskt vid en parkering, den skall användas som avstjälpnings plats för allt skräp, fy på er alla som inte kan ta reda på skräp efter er.) börjar vandra in mot “Üstjärn“, skaren bär snöskor bra och eftersom det kommit en cm nysnö under natten syns spår, av allt vilt som varit i farten, jättebra.

Det första spår jag ser är faktiskt ett spår av en mård, alldeles nysprunget, sedan har såväl hare, som räv, varit aktiva under morgontimmarna.

Korsar bäcken, som rinner från Flärken högst upp efter E-fyran Skuleskogen, tar kurs över Stormyran och mot “Üstjärn”, följer stranden för att så småningom svänga upp mot Ödens fäbodar.

Det går jättebra att vandra, skaren bär snöskorna perfekt, vid slutet av tjärnen tar jag kurs mot Ödens fäbodar, det bär uppöver så det tar emot lite att gå, men efter dryga km. ser jag bodarna skymta fram, en snöskoter har varit fram vid bovallen före mig, men densamme har bara kört en runda runt och sedan fortsatt.

Fortsätter upp mot Snödberget för att så småningom svänga in på kurs mot bilen.

Det bär tidvis nedåt och snöskorna vill glida iväg, men jag lyckas stå på benen och efter ett tag är jag tillbaka.

Hemväg, vid Skulebron, är öppen vak och här har ett antal fåglar samlats, svan bland annat, stannar till för att få ett foto.

Föret var som sagt, varken det ena eller det andra, men en skön vandring blev det.



 Vandring över Stormyran




Ödens fäbodar




Fin utsikt från Snödbergets sluttning, Skulesjön i fjärran.




Sjöfågel samling Skulebron




En ensam svan vid bron.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång