Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



onsdag 7 mars 2012

Snöskovandring på mitt sätt.

Snöskovandring, har blivit allt mer populärt, man kan ta sig till platser som är svåra att nå med skidor, inget jäkt man upplever naturen helt annorlunda, mera nära inpå.

Det anordnas till och med kurser och utflykter i snöskovandring och snöskor finns att hyras på ett flertal platser, Friluftsfrämjandet bland annat.

Snöskor har jag nyttjat i många år, det har blivit många turer under åren , speciellt vårvinter, nu tid igen.

Entrè Väst, det är väl en bra utgångspunkt för vandring, och denna dag är jag inte ensam, en av mina systrars döttrar hänger med, vill prova det där med att gå på snöskor, vill kolla gammal morbror.

Vid mina turer är regeln, inte att följa markerade leder som gäller, nej det skall vara nya outforskade områden, så även i dag.

Högsvedjeberget, det högsta berget inom Nationalparken, söker oss upp över alla småhöjderna, innan den högsta toppen (350 m. över havet), lätt att gå, skaren bär bra, inte särdeles brant, det är speciellt att vandra så där på sidan om.

Kursen är ställd mot Stor Hornvattnet, men innan vi viker ned efter branten får vi tid att njuta en stund av en fantastisk utsikt.

Sydväst kan man se Lill Ruten och Stor Ruten, syns markera, bortom oss, bortom Skuleberget, storvulna marker, skogar, berg så långt ögat når..

Kursen blir nu mera mot syd, Stor Hornvattnet kan skönjas nere, nedom sluttningen, dit ämnar vi oss, kanar ned, glidande på snöskorna, allt går väl och vi står snart nere vid den orienteringskarta, från den tid då leden in på skogen gick här förbi, som nu inte är aktuell längre.

Stannar upp bortom Stor Hornvattnet, dricker lite, beundrar utsikten, utsikten bedårande, overklig var helst man stannar upp, i fjärran syns Norrfjärden med Värnsudden, verkar vara öppet vatten på fjärden.

Tillbaka vägen, förbi Lill Hornvattnet och myrdragen där, att sedan ta leden tillbaka från Långtjärnshällorna.

En extra runda till utsikten, att beundra landskapet därifrån, sedan upp mot Nylandsruten, lite av en genväg bort till parkeringen Entré Väst.

Så var den snöskovandringen klar, min systerdottern gjorde bra ifrån sig, bra gener, en härlig vandring, kan verkligen rekommendera, snöskor.






Lill Ruten och Stor Ruten


Mot norr


Inger


Norrfjärden med Värnsudden


Jag på Nylandsruten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång