Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 7 april 2012

Påskvandring snöskor.



Vilken härlig påskdag, solen strålar från en klarblå himmel, kroppen kräver, ut på snöskor.

Utgångspunkt blir strax söder Flärken på Skuleskogen, vid Vibyggerå linan, remmar fast skorna och så kurs upp mot väster.

Över ett mindre hygge med en liten bergknalle, otrolig utsikt ned mot Norrfjärden, Skulebergets mäktiga massiv till höger och Kattkläppen, Magdebäcken till vänster.

Hittar en skogsbilväg, ganska nybruten finns ej med på kartor, följer den till slut,

Efter vägen framför, ser jag något som påminner om en liggande, i snön, en ren med ståtlig hornkrona, är dock en sten med en rotvälta framför, fortsätter västerut, strax bortom kan jag se, Flärken vid Pikberget, är nu ganska långt inne på skogen.

Svänger mot söder för att söka mig tillbaka, solen fortsätter kasta sina strålar över terrängen, från små höjdsträckningar, som passeras, kan man skåda ut över skog och åter igen skog.

Närmar mig, Bergsbodarna och Bodmyran, Påsken till åminnelse ett kors, en gammal tjurtall, känns faktiskt lite märkligt med ett kors långt inne i skogen.

Lägger nu riktningen mot där jag har utgångspunkten för min vandring, svänger dock ned mot vägen en bit innan, för att vandra sista biten efter väg.

Det blev en härlig dag på snöskor och vandring i marker jag aldrig besökt förut, en riktig höjdar dag.






Strålande utsikt, Norrfjärden, Skuleberget.





Är det en Ren tro?





Ett kors är rest på Bomyran.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång