Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 4 juli 2011

Stor Torsmyran

En råbock tittar nyfiket efter mig, där jag bilar upp mot Västersels fäbodar, har kameran med men inser att det lönar sig inte att stanna till, för ett fotoförsök, den kommer att försvinna innan jag kommer till skott.
Ämnat mig in på skogen för en vandring på hjortron myrland, att kolla kart, en runda in mot Stor Torsmyran.
Lämnar bilen vid Västersels fäbodar, söker mig skogsbilvägen ned mot Mjäla.
Viker in inunder Hästen mot Staka myran, fortsätter vidare mot Stor Torsmyran den västra sidan upp mot Brynge. Bra träning av vandra i myrmark, riktig Gunder Hägg träning.
Vänder och vandrar den östra sidan tillbaka, för att sedan gena genom skog, med kurs mot Västersels fäbodar.
Vandrar genom tät, gammal skog, granbarkborren har härjat hårt, säkert 30-40 procent av skogen angripen, ser inte bra ut.
Känner att jag inte håller kursen riktigt bra, men bryr mig inte, en skogsbilväg kommer ändå att fånga upp mig.
Efter en km, vandring i skog dyker vägen upp, som jag trodde var jag lite snett, ett par hundra meter.
Eftersom jag ändå är lite för långt ned, följer jag den gamla skidleden mot Västersel, så fick jag uppleva den, som man skidat så många gånger, igen.
Västersels fäbodar välkomna efter ett tag, en riktig oas mitt i skogen.
Kontentan av vandringen, bra träning, skön vandring i lite av vildmark, några uppflyg av gråfågel, roligt också att se det blir hjortron, kanske inte ett rekordår men ändå.

Jungfru Marie Nycklar





Hjortronkart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång