Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 25 januari 2010

Härlig ut på tur dag.

Bild utan automatik
Bild med automatik

Var rådvill i dag, skulle jag göra en tur med Tegs skidan på Skuleskogen eller en följa spår in på Nätrafjället, det blev det senare alternativet. Skuleskogen får vänta till längre fram i vår.
Mobilen ringer när jag är på väg, en systerdotter, Inger, undrar om jag skall ut på tur hon ville gärna följa med.
Eftersom hon bor i Örnsköldsvik, skulle det ta minst en till en och halv timme innan vi kunde komma till skott, bestämde att det fick anstå till en annan gång.
Skrikebodarna fick bli startplats denna gång, spåren helt under bara, föret likaså.
Det blev en tur, hela fjället runt, med besök i Näsfäbodar, Västanåfäbodar (där hade varit många skidåkare under helgen), Sunnansjö fäbodar, Mjäla fäbodar så Näs igen och åter Skrike, en verklig genomkörare.
Helt underbart i markerna, skogen snötyngd, många spårstämplar av vilt, man känner sig som en Kanadensisk trapper. Spanar alltid efter om det kan dyka upp något utöver det vanliga på mina turer.
Tog förresten två bilder av vinterlandskapet uppe på Näshöjden, en där kameran är inställd på automatik och en annan där den är inställd på snö, ganska stor skillnad faktiskt.

1 kommentar:

  1. Ja det var en väldig skillnad på bilderna.

    Vem vet, Du kanske har varit trapper nån gång tidigare......

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång