Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 14 december 2009

Västersel och Mjäla rundan.

Solen bryter igenom vid Näshöjden


Mjäla bäcken snart isbelagd





Mjäla fäbodar med lite snö omkring





Några cm. snö över myrmarken




Äntligen har vi lite kyla och även lite snö i luften.
Åker upp till stugan för en koll, Kornsjösjön håller på att lägga, allt verkar bra där uppe, Hinnsjön helt isbelagd.
Tänker mig en runda inne på skogen, då jag ändå är här, vandrar Västersel och Mjäla rundan.
Den rundan är dels skogsbilväg, dels stig, en runda på omkr. 9 km och går genom Mjäla fäbodvall och förbi Västersels fäbodar, en lämplig runda.
Några cm. skarsnö på vägen och lite på sidan om, tänk i fjol den här tiden var det omkring 3 dm. vilken skillnad, och skidspår dragna.
Massor av älgspår efter vägen, såväl från vuxna djur som från kalvar, ett fåtal nattfärska, inga dag färska. I övrigt dåligt med vilt, en räv har irrat runt lite i sök av mat, en tjäder har gått ett längre stycke efter vägen, men det har varit när det var tö.
Lite besvärligt att vandra i skarsnön, dåligt fot fäste.
Turen var ändå skön, njuter i fulla drag när jag kan vara ute på mina rundor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång