Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



tisdag 1 september 2009

Fisketur till Ödstjärn

En skön bild mot Hinnberget

Här kan man även se Nylandsruten i fjärran

Två fiskare



Skön fiske kväll
Kvällen fin det är den sista augusti, snart är flugfiskesäsongen över, varför inte en tur in på Skuleskogen, Ödstjärn, en tjärn som jag under min barn och ungdomstid fiskat i hundratals gånger
Fick som liten följa far och då fanns inga vägar utan det var att promenera från Bräcke , där vi då hade vårt hem, till Skule och därefter genom skogarna till Ödstjärn. På den tiden var det långspö och mask som gällde och gungflyt runt stränderna var betydligt mer än i dag, svall vågorna gick höga på vattnet när man tog sig ut och sedan var det att vara helt stilla tills öringarna lugnat ned sig och börjat röra på sig.
Nu helt andra möjligheter bilväg fram och den gungfly som tidigare fanns har blivit betydligt fastare, har flugspöet med och efter att ha lämnat bilen och vandrat ned till stranden riggas spöet med en torrfluga.
Tjärnen nästan blank, det är varmt och kvällen är underbar, några enstaka vak syns på den blanka ytan så helt tomt på fisk är det inte.
Två andra fiskare är redan i farten med spinnspö, jag lägger försiktigt ut flugan och efter några kast har jag hugg och lyckas även landa en öring. Öringen liten omkring ett hg. är en fisk från det naturliga beståndet så den får gå tillbaka för att växa på sig.
Vandrar stranden på den västra sidan gör mina kast tappar två stycken och landar ytterligare en liten som även den får gå tillbaka.
Njuter ändå av kvällen solen på väg ned man hör bruset från e4-an som en stilla bakgrundsmusik, det har varit en toppen kväll trots att ingen regnbåge var intresserad, det finns kanske inga kvar heller vad vet man.

1 kommentar:

  1. Vilken härlig fiskekväll, utom fiskelyckan förståss....
    Inte kom jag ihåg att Ödstjärn var så stor. Men det är kanske det myckna regnandet i sommar....

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång