Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 14 maj 2009

Skataudden

Vilket konstverk
"Kälablomster"
Mjältön
På kryss

Varje vår försöker jag göra en fisketur ut till Skataudden bortom Hummelviks fäbodar, har man tur att komma när vattentemperaturen är den rätta, havsöringarna söker sig in mot grundare vatten vid strand, kan man få ett trevligt fiske.
Mitt bästa har varit en Regnbåge på 1,5 kg, har väl rymt från Näske, och 2 havsöringar på vardera 1 kg. men det är även många gånger fiskelyckan svikit.
Vädret är soligt men det blåser en frisk, kylig nordlig vind. Provar först med flugspö, med streamer, men vinden stark så jag byter till haspel.
Ett strömmingsfärgat drag får bli det jag provar först känner inte igen vattnet riktigt är ganska brunfärgat med alger som flyter omkring, fastnar i dragets krokar.
Ingen fisk, vandrar efter stranden mot Röholmen sundet men det är fisktomt byter drag men det är lika dött.
Jag njuter dock i stora drag är så fantastiskt vackert, med den skira grönskan från strandskogen Strängöarna, Kråkskär och Hälsingen ligger inbjudande på håll synes hälsa kom över på en titt och i fjärran tronar Mjältön omgiven av soldis.
Vänder hemåt, fiskekorgen tom, en oförglömlig fiskedag till ända och att minnas.

1 kommentar:

  1. Ett väldigt krångel att komma in och kommentera. Men skam den som ger sig. Nu ser Du i alla fall att jag läser Din blogg..
    Ha det bra

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång