Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



fredag 14 september 2012

Tjärnberget!




Tjärnberget har länge hägrat, ett besök att kolla utsikten och fotografering, dagen passar bra, solig och skön höstdag.

Inunder Tjärnberget ligger Kornsjötjärn, spegelblank ligger den och ruvar, som ett jättestort öga, tittande upp mot berget.

Det är lugnt och stilla runt tjärnen, den här årstiden, annat på våren, här häckar 500-600 skrattmåspar, svarthakedopping, vigg, enstaka par av kanadagås, kricka, gräsand, bläsand och knipa. Även trana har häckat. Tättingar som sävsparv och

sävsångare häckar i sjöns vassområden och omgivande skog har ett rikt fågelliv, området klassad son naturvårdsområde.

Söker mig upp på berget från norra sidan, inte så brant, vandrar genom tät ungskog och längre upp jag kommer dess bättre utsikt, ändå inte så bra som jag hoppats.

Väl uppe på bergets topp, visar det sig att tallskogen växer ganska tätt, ser inte så ut från bergsfoten, utsikt men inga bra platser öppnar sig för fotografering.

Den enda, som egentligen bjuds, är en blick ned mot Kornsjötjärn där i djupet inunder berget.

Utflykten var ändå givande, säkert 500-600 kalorier, en liter svett och magisk känsla i kroppen efter strapatsen, inte illa, motion helt gratis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång