Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 15 september 2012

Balesuddens naturreservat.


Har fått hem mitt nya objektiv, det kliar i forskarnerven att prova.

Natureservat Bales, bör passa perfekt, här finns allt, bara man gör sig omaket att klättra berg.

Täcksberget blir en bra utsiktsplats, en bra plats att fotografera ifrån.

Här breder hela skärgården ut sig, öarna och skären flyter samman, det är svårt avgöra vilka som är vilka, men det är Gudomligt vackert.

Närmast Älgön med sin kalv, Älgön förresten var i ropet redan under 1600 talet, när en val strandade där och det blev skärmytsling mellan ortsbefolkning och prästerskapet, och att ön gavs i gåva till Nätra sockenmän, av drottning Kristina, nu lär ön vara till salu, om den inte redan är såld.

Ulvöarna, Trysunda, Strängöarna, Skrubban, det går inte omnämna alla och inte nog med det, mot norsost och norr synes Örnsködsvik med omnejd.

Vilket panorama det är, och mitt i allt ligger Balestjärn som ett blått öga bligande upp mot kläppen.

Jag får mina bilder, den ena skönare än den andra, (åtminstone i mitt tycke,) jag är lyckligt lottad, att ännu ha kraften och förmågan, söka mig ut, kunna ta del i allt det vackra som vår natur kan erbjuda.

Skulle kunna stanna länge, bara njuta, men ställer ändå kosan tillbaka mot Hålviken och den väntande bilen.

En dopping möter när jag närmar mig vikens vatten, flyr i en kaskad av sprutande vatten när jag kommer för nära.

Det var det enda av levande jag fick uppleva på min vandring, förutom en “regnrypa” spillkråka och ännu en ensam vandrare.

Lyckliga vi två som fick uppleva dagen.










 

2 kommentarer:

  1. Hej! Fantastisk utsikt! Du som är så mycket i naturen, var kan man leta gula kantareller? Har du något tips att delge?

    mvh
    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kul att Du gillar bilderna, tyvärr är jag ingen svamplockare, ser mycket kantareller både här och där, men går bara förbi.
      Torsten

      Radera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång