Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



onsdag 18 juli 2012

Mossaberget


För några dagar sedan, var vi på en tur till Dal Pensionat och Kafé inne på Skuleskogen.

Vi fick oss där en berättelse om, att uppe på Mossaberget, öster kaféet, fanns en göl som aldrig torkade ut, samma hur torrt där blev, vattenståndet kunde som max variera på 1 dm.

En sådan berättelse kittlar naturligtvis, skall undersökas.

Vandring, liten extra omväg, från Skuleskogen väst, förbi Lill Hornvattnet, Långtjärnshällorna bort genom markerna mot Storävdalsmyran, därifrån upp på Mossaberget.

I vidunderlig utsikt, uppe från berget, Mjältön, Ulvöarna ja hela den underbara skärgården och visst jag hittar även den mystiska gölen.

Mitt uppe på bergets topp, en vattengöl på si så där 20 kvm. Om den torkar ut eller inte får jag inget svar på, men den finns.

Hemvägen blir ned mot Dal och Dalsjön, förbi Forsberget, Storruten och Lillruten, en riktig strapatsrunda.

Trevligt att kunna dämpa nyfikenheten, få en bekräftelse och motion på köpet.




Bäck,en gren från Lill Hornvattna


Utsikt, Ulvöarna Mjältön



De mystiska Gölarna


 

Ljungblåvinge





Mera utsikt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång