Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



söndag 29 januari 2012

Hällmålning.

Har stort intresse av tider som förflutet, hur levde våra förfäder, hur var
markerna, var det stor skillnad mot dagen.
Vid Stor Åbosjön finns en hällmålning, en stor flat sten en bit från land, här har
en jägare si så där 2000 år före Kristus, nedtecknat en bild av en älg.
I min fantasi kan jag se, hur han efter en lyckad jakt, med sina enkla jaktredskap,
lyckats fälla en älg, säkert hade han en familj som väntade att han skulle komma
hem efter en lyckad jakt.
I ren glädje målar jägaren, i röd ockra och fett, en bild av älgen där på stenen.
Den 21 sept. 1942 skrevs i Örnsköldsviks posten följande.
Citat."En vetenskaplig upptäckt av mycket stor betydelse har gjorts vid Åbodsjön i
Sidensjö socken, där en s.k. hällmålning, den första i sitt slag i Sverige utanför
Jämtlands län, har påträffats. Hällmålningens ålder uppskattas till omkring 4000 år
och för forskningen på detta område väntas detta fynd bli synnerligen viktigt.
Doktor Gustaf Hallström, Riksantikvarieämbetet, Stockholm, en av landets förnämsta
experter på området har i sällskap med Ö-P:s medarbetare under fredagen och
lördagen företagit omfattande undersökningar på platsen. I den intressanta
"expeditionen" deltog dessutom en vägvisare från orten."slut citat.
Den stenen vill jag besöka, i tanken förflytta mig 4000 år bakåt i tiden.
Det är snö inne på fjället, massor med snö, men med snöskor på fötterna kan man
ändå ta sig fram.
Efter en kortare mödosam vandring är jag framme, visst är det fantastiskt att
målningen, målad med rödockra och fett, är så väl bevarad efter så många år, om man
tänker på dagens färger.
Lite besviken ändå, att en sådan fornlämning inte rönt större uppskattning, att
inte något gjorts att bevara.
Undrar hur det är med forskningen, som var så viktig.
Förundrad står jag framför stenen, låter tankarna vandra, hur såg här ut då, så
långt tillbaka i tiden, säkert var här gott om vilt, nu endast ett par ekorrspår,
vår civilisation har gått hårt åt det vilda.
Åt väster bort över sjön ståtar Åfäbodar, ligger naturskönt, med utsikt över sjön.
Vandrar bort mot bovallen och inflödet från Degersjöån, sommar tid måste här vara
ett fantastiskt ställe att koppla bort all stress på.
Min tanke var att fortsätta runt sjön på den södra sidan, men känner att det blir
nog i tyngsta laget, fortsätter därför mot landsvägen för att ta den tillbaka.
Följerlandsvägen, är lite fusk, när det var tänkt snöskovandring men vad då har ju
fått kämpa regält ändå med mina "truger".
Drygar ut med en avstickare till Öster-Bybodarna.


Hällstenen på håll, snöbetäct.





Hällmålning



Å-fäbodar



Degersjöån



Utsikt från Å-fäbodar, stenen kan skönjas i barkgrunden



Utflödet Åbosjön.

2 kommentarer:

  1. Hej hittade din fina blogg av en slump :) Många fina bilder och berättelser här. Så intressant med de gamla ristningarna, måste jag besöka nångång :) Ligger den ute på sjön eller...ser nästan så ut...

    Mvh Susanne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! roligt att Du hittat min blogg och tycker den är intressant.
      Stenen ligger omsluten av vatten, ca. 10 m från land, målningen "vätter" ut mot sjön.
      Enklast vintertid att gå på is, sommar behövs båt.
      Mvh. Torsten (Totte)

      Radera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång