Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



måndag 6 februari 2012

Minnets mysterium.

( Några funderationer, i väntan på att kunna gå på tur igen, har varit kallt)


Ställer mig frågan, hur långt tillbaka i tiden kan man minnas, från 3-4 års ålder eller ännu längre tillbaka, är man medveten om tidiga händelser, redan som baby, kan man minnas som äldre.

Jag har en bild, som någon gång då och då, skimrar förbi mitt undermedvetna.

Jag ser min mor springa efter en stig, bärande en liten baby, bilden är tydlig och levande, berör mitt sinne på ett speciellt sätt.

Maj 1931, jag är sex månader gammal, mor och far bor i Lunde Ådalen strax vid södra brofästet, Sandöbron.

Det är oroligheter vid lastkajen vid älven, strax nedom huset, strejkbryteri, mot demonstrationer är på gång från Frånö Folkets hus.

Graningeverkens AB vill skeppa lagrad sulfat och sulfit massa från sina fabriker, en strejk pågår, Graninge anlitar studenter och professionella strejkbrytare till att lasta.

Den 13 maj anländer strejkbrytarna, vilket upprör och ger en stor ilska bland de strejkande.

Ett protesttåg anordnas, med utgång från Frånö Folkets park mot Lunde och lastningsområdet.

Ditkommenderad militär öppnar eld mot demonstranterna, skotten går inte bara mot demonstrationståget utan sprids även ut mot den närliggande bebyggelsen.

Fem personer dödas, Eira Söderberg var en, mor och far stod vid sidan om fick alltså på nära håll bevittna dödskjutningen, ( mor var i sitt resterande liv märkt av upplevelsen).

Så till min minnesbild, mina föräldrar, mor med sin baby i famnen, flydde bort mot Strömnäsviken. Är det den flykten som präglat mitt minne?

Har min mors upplevelse på något vis överförts i den sex månader gamla babyns hjärna.

Tankar finns, var kommer annars bilden ifrån.



Demonstrationståg, Ådalen kravallerna 1931


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång