Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



onsdag 21 december 2011

Hej mitt vinterland.


Hej mitt vinterland nu är jag här, njuter i fulla drag där jag skidar fram.

Varför åka till Thailand eller annan turistort, vi har ju allt det goa in på knuten.

Vad är vajande palmer, mot, gå på tur i Nätrafjällets snölandskap, skida fram i lugnt tempo, bedåras av allt det vita, känna tystnaden, bara glida fram.

Spana ut över snötyngd skog där allt är vitt, så ofantligt vitt.

Dagarna före Jul, skida upp mot Blåvikshöjden, spana ut över Hinnsjön bort mot Björnbölesliden, där bortom sjön, det slår allt vad Thailand har.

Stanna till vid Mjäla fäbodar, där stugan hukar sig inunder snötyngd skog.
Fundera på den tiden det var liv och rörelse på bovallen, sommartid, fäbodstintor i full fläng med att hantera dagens sysslor.

Då är Thailand blaha, blaha.

Så är min dag, dan före dan före dopparedan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång