Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



fredag 23 juli 2010

Krokvattna



Här vid Tretjärnbäcken startar jag.

Det har varit en varm dag, kvällen också varm, en uppfriskande regnskur har gjort luften syresatt den känns underbart skön att andas in.
Ut och röra på sig nerven gör sig påmind, tankar går till ungdoms raider inne på Nätrafjället. Varför inte en liten nostalgi tripp.
Nätrafjället, i min ungdom, var lite av ett eldorado vad gäller fiske, (stenbit) småöring.
Öring som fanns i alla småbäckar och i tjärnarna med småabborre (tusenbröder).
Genar in vid Tretjärnbäcken, där minnena från den gamla spånhyveln ännu kan skönjas, har mitt flugspö med, mera som en symbol än en tanke att användas.
Riktar in mig mot Krokvattna, passerar Dyngtjärn och myrmarkerna runt om, hjortron sökare har varit ute på spaning, spåren syns tydligt från sökrundorna, säkert med magert resultat, för tidigt och mager tillgång.
Älg har också vandrat ute på myrmarkerna, spårstämplarna visar att det inte är länge sedan dom varit i farten, kanske jag skrämt.
Krokvattna, står på mossa stranden, minnena går bak till ungdomsåren, minns när min kusin Kalle och jag vecko bodde i Eds fäbodar, högg timmer på Eds fjällskog, badade i tjärnens mörka vatten, precis där jag nu står, efter dagens slit.
Min första större öring, som för övrigt togs på en spinnare, som jag fick där tvärs över på andra sidan.
Minns min fars berättelse om hur bygdens pojkar på helgerna gjorde sina fäbodvandringar, från fäbod till fäbod att uppvakta stintorna.
Minns att jag andäktigt lyssnade till, hur han fick en 3 kg. havsöring i tjärnen, på den tiden gick havsöring upp, tog sig upp från Utanskogsån och Återtjärnsbäcken.
Tjärnen fortfarande trolsk, ett smålompar simmar ute på vattnet, men i övrigt inte ett ljud, allt man hör är ett stilla sus från vinden, prassel i löven.
Inte ett vak syns, mitt flugspö blir o tacklat, det blir bara i tanken fisket är, ingen mening att prova.
Fortsätter ner mot Återtjärn in efter bergryggen där min gammal tall står stark och oförstörd, in mot myrarna vid Återtjärn hittar faktiskt några mogna hjortron, smakar härligt.
Molnen börjar torna upp, regnskur på väg, vänder åter det mörknar och regnet kommer varmt och skönt.
Genomblöt sätter jag mig i bilen för hemfärd, utflykten har gett mycket, återblick, skönhetsintryck, stillhet och ro.




En jättemysrstack, hitom Dyngtjärn




Krokvattna



Det börjar dra ihop sig





Här vid stranden badade jag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång