Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



söndag 4 juli 2010

Kornsjö stormyran

Moln hela dagen, men ändå årets varmaste, passar med en vandring in på nätra fjället, kolla hur det blir med hjortron tillgången i år.
Bilar upp till Viks fäbodar, vandrar sen upp mot Kornsjö fäbodar och Bodmyran, vidare upp till Kornsjö stormyran, den legendariska, spanar efter hjortron kart, men det är tunnsått, det blir ett dåligt hjortronår. Åtminstone inne på Nätra fjället, kanske på någon skyddad skogig myr kan blomningen gått fram.
Efter att ha korsat Kornsjö stormyran kommer jag så småningom in på fäbodleden mot Västanå bodarna, tar leden tillbaka mot där jag parkerat bilen.
Skrämmer en järpkull strax bortom Bjästa fäbodar, annars inte mycket vilt i farten, inga fåglar inga fyrfota, älgspår endast.
Stannar till vid Surbäcken vid Fjällåkern, tänker mig tillbaka från det jag var 13-14 år, föräldrarna hälsar på bekanta i Fjällåkern, jag får följa med.
Gjorde mig en tur ned till bäcken för en koll, bäcken full av småöring, det var då det nu är det en steril bäck, småöringarna borta sedan länge. Ändå, bäcken ser inbjudande ut, sköna små höljor med fin grusbädd.
Utvecklingen kan vara grym, inte alltid till det bättre.
Det blev en fin runda, rofullt vandra utan mål, bara njuta av naturen och lyssna till tystnaden.

En bildkavalkad från dagens vandring, utan speciell ordning.




Ängsull



Ängskovall



Surbäcken



Kornsjö stormyran




Skogsstjärna



Kallkälla



Blåbärsris dött



Björnmossa och renlav



Viks fäbodar






1 kommentar:

  1. Viksbodarna är ju riktigt fin också. Jag har varit dit en gång för längesen och då tyckte jag att det bara fanns sly där.
    Kornsjö stormyran kommer jag faktiskt ihåg sedan brandomen. Tyckte den var mäktig.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång