Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 3 juni 2010

Vårdhemsberget


Några blommor skadar väl inte.
(Tror det är, harsyra och skogsviol)


Botniabanan med bron över Nätraån.

Botniabanan med tunnel infart vid Skrike




Botniabanan från där jag kom.


Städning på förmiddagen, tycker jag gjort rätt för en vandring in på nya marker, områden jag aldrig varit på förut trots att de ligger inom gå avstånd från Bjästa.
Vandrar landsväg fram till Botniabanan följer den sedan, finns en väg dragen efter bansträckningen, någon km. för att sedan vika in och upp på Vårdhemsberget.
Visst är det fantastiskt vilken natur vi har alldeles in på knutarna, vilka vyer vilken utsikt bara man kan ta sig upp på de omkringliggande bergen.



Kornsjösjön syns mellan granarna

Väl uppe tar jag kurs mot skidbacken, men bergets sträckning gör det svårt att hålla riktningen, hamnar lite för långt mot söder, korrigerar mig dock och efter en stor del klättrande i berg är jag framme vid skidbackens topp.

Uppe på skidbacken, Skrike i bakgrunden med Skrikessjön.



Nätra kyrka

Det blir att beundra utsikten, ta en del bilder, Botniabanan så här från ovan, samhället Bjästa, Kornsjö åt väster och öster mot kusten med samhället och Åfjärden.


Samhället, Åfjärden med Kusten i bakgrunden

Nedfarten ned till byn brant, men än hänger de gamla benen med, snart nere på E-4.an och väg tillbaka hem.

1 kommentar:

  1. Du har ju så många ställen att gå till... lyckliga Du.

    Nu vill jag att Du går in på min blogg och läser om liljekonvaljerna.
    Kan Du komma ihåg det från Din barndom?

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång