Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



lördag 17 oktober 2009

Vandring med bilder Balesuddens naturreservat

Här börjar stigen, lättgången från början jobbigare sedan


Utsikt mot Hålviken där jag började min vandring.




Utsikt mot Köpmanön, Kläppa och Sanningssundet



Även denna bild mot Kläppa och Köpmanholmen





Ner till denna dalgång är det meningen jag skall





Får man se ut hur som helst?




Renlav, vitmossa, ligger nästan som ett snötäcket över berget.




Bild ut över skärgården



Älgön och Trysunda




Ulvöarna i fjärran




Täcksviken




Täckviksbäcken

Balesuddens naturreservat, brukar försöka vandra därigenom ett par gånger varje år, dags för en vandring med kamera.
Start Hålviken följer stigen mot Balesviken, en järpe flyger upp med högljudda vingslag för att sedan tyst segla till ett gömme i skogen, en korp hörs kraxa ner vid stranden kanske någon död regnbåge flutit i land från Fiskodlingen kalas för en korp, men i övrigt helt tyst. Innan passering av Täckviksbäcken viker jag av och gör en klättring upp på en bergsknalle.
Får en strålande utsikt västerut över Nätrafjärden, Köpmanön, Kläppa och Sanningssundet.
Rakt söder ut ligger Älgön med sin kalv och lurar, vilken syn jag bara njuter.
Fortsätter stigen upp mot Täcksklippen men i stället för att klättra upp på Täcksberget viker jag av till höger och tar mig upp på bergstopparna mot Täckstjärn.
Här breder otroliga vyer ut sig inför mina ögon, Trysunda, Skrubban, Älgön, längre bort i fjärran kan man se Ulvöarna, Mjältön ja hela den fantastiska skärgården kan ses.
Uppe på berget breder renlaven ut sig, täcker berget som om det vore ett snötäcke urtjusigt.
Börjar nerfarten från Berget, tar en viltstig viltet vet var det är lättast att ta sig ner, vandrar genom orörd skog passerar Täcksviksbäcken igen, viker av för att komma upp på stigen och vandringen tillbaka.
Tillbaka vid bilen, genomblöt av svett det har varit mycket klättring, jag har njutit av varje steg jag tagit.











1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk utflykt Du har gjort.
    Nog har vi vacker natur i högakusten.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång