Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



fredag 2 oktober 2009

Skuleskogen på mitt sätt


Välnött stig Slottdals skrevan bortom vattnet



Tärnättvattnet samt en motsolsbild som råkar bli två










Slottdals skrevan














Stocksjön och vy mot Näske



















Bergstjärn
En skön höstdag, solen strålar har varit någon köldgrad under natten, helt perfekt för en vandring.
Skuleskogen på mitt sätt, att gå utom lederna, start Näske en hel buss last ungdomar står redo att även de ge sig ut på vandring packningen vittnar om övernattning.
Jag skall bara gå under dagen, det blir typ transportsträck bort till Slottdalsskrevan här börjar min egentliga vandring stiglöst in på skogen.
Man upplever så mycket mera när man går bortom leden en helt annan upplevelse.
Tärnättvattnet och stugan där, här måste jag lägga in en liten parantes, fick ett sms från min systerdotter i går kväll, sent, citat” har paddlat kajak till Tärnättholmarna soligt men friska vindar vandrat upp till Tärnätt tjärnarna och stugan där eldar upp i stugan tar jag ett dopp i tjärnen kallt men härligt, fullmåne, korvar på grillning smakar gott blir en skön kväll sällskap några yrvakna flugor” slut citat, det kallar jag en tuff brud.
Fortsätter mot Slottdalskrevan stannar upp just vid ingången beundrar den otroliga utsikten tar några kort över Tärnättvattnet och över skärgården, underbart.
Slottdalskrevan upp och sen upp på berget vid utsikten, nu börjar min egentliga vandring.
Ner från berget tar en dalgång mellan två toppar följer en viltstig, färska klövavtryck vittnar om att den används, rundar berget in mot Stocksjön, dalgången i stället för att klättra över berget “göbben ha vorte bekväm” stannar till vid Stocksjön, en skön berghäll får bli rastplats för en fika stund, njuter i solskenet tjärnen trolsk allt är tyst underbart skönt och avstressande.
Rundar ytterligare en bergklack och in i Skäftesdalen följer den upp mot stigen som går från Ytterbölen till Skrattabborrtjärn vill ej prova på branterna vid Skäftedalsberget.
Hittar stigen tar den upp sneddar sedan in mot Bergstjärnarna, fortsätter bort mot Näske stormyran för att sedan ta branten ner mot Nationalspark gränsen, följer gränsen fram till det nya Entré Nord och sedan nya vägen upp till Näske parkeringen.
En vandring på sidan om leden.
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Hur man får jobba för att kommentera den här bloggen.....
    Vet Du Torsten, jag hoppas att Bengt och jag fick följa Dig någon gång nästa sommar på Skuleskogen..... vilken upplevelse för mig..... hoppas att Du vill göra det....

    SvaraRadera
  2. Nu provar jag igen att skicka en kommentar.

    SvaraRadera
  3. Jaha, nu får man passa på att skriva...... det är inte lätt att komma fram och kommentera....
    Men det verkar vara så härligt att vandra på Skuleskogen.... Det måste Du visa oss nästa vår....
    Ingers vandring till Ternetttjärnen får jag bara avundas.... vilen härlig kväll och natt hon har haft i månskenet.... det vill jag också få uppleva....

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång