Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 18 juli 2013

Dalsskogen.



Storjämmerbacken, “Nysolssveja“, Älgtjärna, se där gamla kända namn, från barna åren.

Känner för att återknyta bekantskapen, omkring sjuttio år sedan som jag fick följa far till “Nysolsveja“, den svedjan var förmodligen en hyggesbränning eller minne från en skogseld, där fanns lingon och lingon var något som hörde till livets nödtorft, det skulle plockas och plockas mycket.

Vandrar ut från Dal, en skogsbilväg, västerut och söder Storjämmerbacken, vad kommer namnet ifrån?, då från början 1940 talet var här skog, nu mest stora kalhyggen, lägger kursen mot Storruten och söder Granberget, rundar Granberget och fortsätter efter en skogsbilväg, mot norrsidan Storjämmerbacken.

Nu helt okända marker, tänker mig en kurs hem där jag skall runda Älgtjärn och sedan vandra rakt söder mot den skogsbilväg, jag börjat min vandring efter.

Gick väl inte riktigt som jag tänkt mig, när jag tog den nya kursen, hade jag inte lyckats lokalisera Älgtjärns läge riktigt, kursen blev därför alldeles för mycket åt väster, följaktligen hamnade jag mot alla kalhyggen igen och fick korrigera om.

Det blev ordentlig motion, vad mera, fin utsikt, bärmarker, en järpunge och sen en oförglömlig dag i det fria.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång