Bild förtydligande

Utsikt mot söder från Slåttdalsberget.



torsdag 24 januari 2013

Snöskor runt Edsbotjärn.

Ruin, Skrike fäbodar


Vilken fantastisk vinterdag, att sitta inne går inte, nä ut på snöskor i vår fantastiska natur, så får det bli.

Nätrafjället, vid Skrikebodarna, följa Svartån upp mot utflödet Edsbotjärn, se på avstånd den gamla skogsarbetar kojan, nu ruin.

Tänk vad tiden går, där har man sovit många nätter, såväl sommar som vinter.

Följer ån upp till utflödet Edsbotjärn, får några, i mitt tycke, fina motljusbilder, solen flödar, ligger visserligen lågt, orkar ej upp riktigt över träden, men fantastiska skuggbildningar och ljusformationer bildas.

Passerar Dyngtjärn, följer Tretjärnbäcken upp, för att så småningom svänga av, ned mot Kroktjärnarna.

Stannar, tar mig en styrkedryck, ur den medhavda termosen, solen gassar värmer som vore det en marsdag.

Vandrar med mina snöskor ut på tjärnens is, bort mot Edsbodarna, naturen har förändrats, sist jag var här tät granskog norr fäbod stugorna, nu kalhygge.

Stugorna nästan begravda i snö, minnen kommer över mig även här, minnen från ungdomsåren, när inga vägar fanns och fjället var det stora äventyret.

Det blir kurs upp mot landsvägen, som går över fjället, därefter enkel vandring tillbaka Skrikes bodarna.

Lyckliga jag, som fick njuta av en sån dag.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Pensionär, född 1930, gillar att vara ute i naturen, fiska, vandra i fjällen, fotografera, dansledare, körsång